De HSL: hoe hebben we ooit zonder gekund?

SusanneHet is eindelijk zover. Vanaf vandaag rijdt de hogesnelheidslijn, oftewel HSL, tussen Amsterdam en Rotterdam. Hiermee zijn we wel 20 minuten sneller in Rotterdam, en het kost maar….70% meer dan een gewoon treinkaartje! Een retourtje gaat dus 42 euro kosten in plaats van 25 euro. Beetje jammer. Hoeveel mensen gaan er nu 70% meer betalen om ergens 20 minuten sneller te zijn?! Heel weinig, denk ik. Daar denkt de directeur van NS Hispeed anders over: “Er zal veel meer verkeer tussen die steden komen”, voorspelt hij. Nou, ik zal in ieder geval niet deelnemen aan dat verkeer…

De HSL wil een duurzaam alternatief zijn voor de auto en het vliegtuig. Lijkt me lastig met een 70% duurder kaartje, aangezien een voorwaarde voor het etiket ‘duurzaam’ is dat veel mensen er gebruik van maken. In plaats daarvan lijkt het erop dat de HSL een trein wordt voor de elite. Weer een duidelijk voorbeeld van een (duur!) paradepaardje met weinig toegevoegde waarde. En ik maar denken dat we langzaam toegingen naar gratis openbaar vervoer…zou het een utopie zijn? Hopelijk bereikt ons over niet al te lange tijd het bericht van een 70% prijsdaling van de treinkaartjes…

3 Comments

  1. Arjan
    7 september 2009 | 14:31

    ik denk dat je die prijsdaling wel kan vergeten..
    Mijn ouders zijn op vakantie geweest in het Zwarte woud in Duitsland, dáár hebben ze het pas relaxt geregeld, kan je voor een schijntje met al het openbaar vervoer in de regio rondrijden.

  2. Tom Jan Ketelaar
    25 november 2009 | 09:06

    Gratis openbaar vervoer … zou leuk zijn, maar het moet ergens toch betaald worden. Via belastingverhogingen of bezuinigingen elders.

    De kaartjes voor de Noordzuid-lijn zullen straks niet duurder zijn dan het alternatief, maar we moeten nog zien of Amsterdam dit project financieel overleeft … en ten koste waarvan. Ook daar gaat het om een paar minuten tijdwinst.

    Mobiliteit heeft nu eenmaal een prijskaartje. Misschien is het juist heel handig om te zien waar je precies voor betaalt. Ik ben ook erg benieuwd wat het rekeningrijden daar aan bij gaat dragen.

  3. 9 december 2009 | 10:20

    @ Tom Jan: mobiliteit heeft een prijskaartje, maar in dit geval vond ik 70% duurder wel een enorm prijskaartje…:-) Ik ben zelf ook erg benieuwd wat er van het rekeningrijden zal komen!

Post a Comment

Your email is never published nor shared. Required fields are marked *

*
*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>