statistiek in de praktijk

Statistiek in de praktijk

Onlangs woonde ik de workshop ‘De Marktanalyse Toolkit’ van Robert van Ossenbruggen bij. Eindelijk een workshop die je leert hoe je als marktonderzoeker om moet gaan met statistiek in de praktijk! Gek genoeg ben ik die nog niet eerder tegengekomen. Terwijl het één van de belangrijkste onderdelen van het vak is. Volgens mij is het dan ook de hoogste tijd voor de MOA om een introductiecursus ‘statistiek in de praktijk’ in te voeren.

Lees verder »

Toren C

Een boekrecensie uit onverwachte hoek

Degenen die weleens kijken naar het tv programma Toren C, waarin twee vrouwen verschillende typetjes in een kantoorgebouw naspelen, kennen vast het meisje in de lift dat haar ongeïnteresseerde kauwgom kauwen alleen onderbreekt om af en toe uit te roepen: “Wat errug!” Een tijdje geleden heb ik volgens mij de persoon ontmoet waarop dit typetje gebaseerd is. Nog leuker was dat ik met haar in gesprek raakte over wetenschappelijk onderzoek. Lees verder »

Review

Online recensies

Onlangs ontdekte ik het voor mij grootste voordeel aan online winkelen tot nu toe: de recensies die mensen plaatsen bij de kledingstukken. Bij een mooi vest dat ik op het punt stond te kopen, had iemand vermeld dat deze na een paar keer dragen al ging pluizen. Goede reden om hem niet te kopen. Hoe handig zou het niet zijn om zulke recensies te lezen over bedrijven waar je op het punt staat zaken mee te gaan doen?

Lees verder »

Kloof

Kloof tussen wetenschap en praktijk gedicht op het MIE

Twee weken geleden bezocht ik voor de derde keer het Marketing Information Event (MIE), ditmaal gehouden in Den Haag. Het doel van het MIE is om marktonderzoekers en gebruikers van marktonderzoek op de hoogte te houden van de laatste ontwikkelingen in het vakgebied. Dat is voor mij persoonlijk zeker gelukt!

Lees verder »

Ikoontjes van social networks

De kracht van social media

Ikoontjes van social networksSocial media veroveren de wereld. Gezouten en ongezouten meningen worden op Facebook, Twitter, fora en blogs gezet, zichtbaar voor iedereen die ze maar lezen wil. Meningen over de gebeurtenissen van alledag, maar ook over merken en producten. Voorheen waren deze meningen ongrijpbaar door hun vluchtigheid: mensen vertelden elkaar gewoon wat hen bezig hield. Nu schrijven zij hun meningen zwart-op-wit in een blog of op een forum. Lees verder »

Susanne

Plastic afval scheiden levert geen plastic geld op

SusanneNa papier, glas, GFT, klein chemisch afval, grofvuil en textiel is het nu de beurt aan plastic afval om gescheiden ingezameld te worden. In verschillende gemeentes wordt plastic afval al gescheiden ingezameld. Amsterdam wilde niet meewerken. Onhandig? Lees verder »