De kracht van social media

Ikoontjes van social networksSocial media veroveren de wereld. Gezouten en ongezouten meningen worden op Facebook, Twitter, fora en blogs gezet, zichtbaar voor iedereen die ze maar lezen wil. Meningen over de gebeurtenissen van alledag, maar ook over merken en producten. Voorheen waren deze meningen ongrijpbaar door hun vluchtigheid: mensen vertelden elkaar gewoon wat hen bezig hield. Nu schrijven zij hun meningen zwart-op-wit in een blog of op een forum.

Deze meningen kun je als marketeer gebruiken. Waarom in een onderzoek testen wat men vindt van een bepaald product, wanneer de meningen kant-en-klaar in social communities worden geplaatst? Je hoeft ze alleen nog maar te verzamelen! En dus dringen social media ook door in de marketingwereld. Marktonderzoek wordt dus overbodig. Immers, alles wat je wilt weten staat toch al op het internet? Onderstaand voorbeeld illustreert de kracht van social media.

RTL paste onderdelen van het programma X-factor aan naar aanleiding van de meningen van kijkers in allerlei social media platformen. Toen uit onder andere ‘sentiment analysis’ bleek dat een deelnemer aan X-factor een grijze muis was, kreeg hij van RTL een heuse makeover. Bij het programma ‘So You Think You Can Dance’ werd halverwege de liveshows de stemprocedure aangepast naar aanleiding van reacties van kijkers op het internet.

De kracht van social media rijkt zo ver, dat RTL ingrijpende productaanpassingen doet op basis van wat er door kijkers geschreven wordt. Maar wie plaatsen eigenlijk hun mening op Facebook en Twitter? Dat zijn kijkers die zodanig betrokken zijn bij de programma’s, dat ze de tijd ervoor nemen om hun mening online te zetten. Welk deel van de totale hoeveelheid kijkers vormen zij? Tien procent? Of slechts één procent? Met andere woorden: worden die grote aanpassingen niet gebaseerd op een kleine, selectieve groep kijkers?

Representativiteit was ooit dé grote eis voor marktonderzoek. Een niet-representatieve, selecte steekproef was funest voor je onderzoek: het betekende immers dat niet álle soorten meningen gehoord waren en je onderzoek onbetrouwbaar was. Nu de social media hype heeft toegeslagen, lijkt het erop dat iedereen deze eis compleet is vergeten. Zowel opdrachtgevers als onderzoekers. Men is zo verrukt van al wat op het internet te vinden is, dat men de onderzoeksregels waar men altijd zo aan vasthield, opzij heeft geschoven. Het resultaat zal zijn wat men voorheen vreesde: onbetrouwbaar onderzoek.

In september nam ik deel aan een bijeenkomst van de MOA over social media, waarbij zowel opdrachtgevers van marktonderzoek als onderzoekers aanwezig waren. De eindconclusie was dat de tweets, krabbels en posts over een merk of product zeer geschikt zijn voor opdoen van ideeën en inzichten., maar niet het marktonderzoek kunnen vervangen. Want alleen met een marktonderzoek zijn representatieve en dus betrouwbare resultaten te behalen. Dat is weer de kracht van marktonderzoek.

Post a Comment

Your email is never published nor shared. Required fields are marked *

*
*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>