Een boekrecensie uit onverwachte hoek

Degenen die weleens kijken naar het tv programma Toren C, waarin twee vrouwen verschillende typetjes in een kantoorgebouw naspelen, kennen vast het meisje in de lift dat haar ongeïnteresseerde kauwgom kauwen alleen onderbreekt om af en toe uit te roepen: “Wat errug!” Een tijdje geleden heb ik volgens mij de persoon ontmoet waarop dit typetje gebaseerd is. Nog leuker was dat ik met haar in gesprek raakte over wetenschappelijk onderzoek.

Het gesprek begon naar aanleiding van een boek over case study research dat ik aan het lezen was ter voorbereiding voor mijn scriptie. “Dus dit boek vertelt dan hoe je zo’n case moet uitkiezen?” vroeg het meisje van Toren C. “Nou ja,” antwoordde ik, “in de praktijk is het natuurlijk erg lastig om een case alleen op basis van dit soort theoretische overwegingen te selecteren. De perfecte case zal in veel gevallen niet bestaan. Verder ben je natuurlijk ook afhankelijk van plaatsen waar je naartoe kunt gaan om veldwerk uit te voeren.” De vraag die daarop gesteld werd, had ik natuurlijk wel kunnen zien aankomen: “Waarvoor lees je dat boek dan?” Tja, uiteindelijk lees je zo’n boek om je keuze voor een bepaalde case te verantwoorden. Dat die vaak in eerste instantie op praktische redenen gebaseerd is, kun je dat natuurlijk niet aan de lezers verkopen. De richtlijnen in het boek zijn uiteindelijk tips om een goede onderbouwing te verzinnen. Op deze uitleg was het even stil. De blik van mijn verbaasde gesprekspartner gleed van mij naar het boek dat ik voor me had liggen: “En daar hebben ze zo’n dik boek over geschreven?” Riep ze uit. “Wat errug!”

Ondertussen is het al een tijdje geleden, maar denk ik regelmatig aan dit gesprek terug. Wat heerlijk om af en toe zo’n ontnuchterende opmerking te horen. Ondanks het plezier waarmee ik me in mijn werk en studie met onderzoek bezighoudt, moet ik het meisje van Toren C toch deels gelijk geven. Een theoretische onderbouwing die met terugwerkende kracht wordt toegepast kan soms voor bijzondere constructies zorgen. Misschien moet daar ook maar eens een boek over worden geschreven, het liefst een heel dik boek.