Kloof tussen wetenschap en praktijk gedicht op het MIE

Twee weken geleden bezocht ik voor de derde keer het Marketing Information Event (MIE), ditmaal gehouden in Den Haag. Het doel van het MIE is om marktonderzoekers en gebruikers van marktonderzoek op de hoogte te houden van de laatste ontwikkelingen in het vakgebied. Dat is voor mij persoonlijk zeker gelukt!

Ik heb de hele dag interessante workshops gevolgd. OHRA en MarketResponse vertelden bijvoorbeeld over hoe zij uitspraken van klanten op social media platformen gebruikten om de dienstverlening van OHRA te verbeteren. ASR Nederland en Blauw namen de toehoorders mee in het omvangrijke proces van het implementeren van de NPS (Net Promoter Score, een klanttevredenheidsscore) in de organisatie ASR Nederland. Een goede workshop, die een behoorlijk kijkje in de keuken gaf. Ook een boeiende workshop was die van Motivaction en Sanofi Aventis, die begon met de vraag: is een patiënt een consument? Deze psychologische vraag heeft mij nog lang beziggehouden (mijn antwoord is trouwens ‘ja’).

De meest interessante workshop vond ik echter de workshop van Mare in samenwerking met de UvA en de Radboud Universiteit. Mare vertelde over hun dual insight methode, waarbij wetenschap en praktijk met elkaar worden verbonden en elkaar versterken. Psychologisch onderzoek (reactietijden onderzoek, emotieherkennings met behulp van software) en kwalitatief marktonderzoek gebruiken zij naast elkaar bij onderzoek naar keuzegedrag van consumenten. Met het kwalitatieve onderzoek wordt achterhaald wat consumenten doen, met het psychologisch onderzoek wordt het waarom achterhaald. Een combinatie van de resultaten levert dan ook een beter en dieper inzicht in de consument op!

Ik vind dit razend interessant omdat ik psychologie heb gestudeerd. Er wordt veel te weinig naar de bijdrage van de wetenschap gekeken. Maar langzamerhand lijkt daar in ons vakgebied verandering in te komen. Ook bij neuromarketing worden immers de inzichten uit de wetenschap gebruikt. De neuromarketing methoden zijn echter duur en tijdrovend, terwijl het meten van reactietijden o zo snel en simpel is. Daarom is het goed dat deze methode nu wordt toegepast om marktonderzoekdata te verrijken. De kloof tussen wetenschap en praktijk is weer kleiner geworden!

Post a Comment

Your email is never published nor shared. Required fields are marked *

*
*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>