Statistiek in de praktijk

Onlangs woonde ik de workshop ‘De Marktanalyse Toolkit’ van Robert van Ossenbruggen bij. Eindelijk een workshop die je leert hoe je als marktonderzoeker om moet gaan met statistiek in de praktijk! Gek genoeg ben ik die nog niet eerder tegengekomen. Terwijl het één van de belangrijkste onderdelen van het vak is. Volgens mij is het dan ook de hoogste tijd voor de MOA om een introductiecursus ‘statistiek in de praktijk’ in te voeren.

Waarom? Volgens mij leggen de meeste marktonderzoekers dit traject af: je hebt je opleiding afgerond, weet alles van steekproeven trekken, toetsen en interpreteren, maar dan komt de praktijk. En daar gaat alles toch net even anders dan de boeken je vertellen. Je kunt bijvoorbeeld helemaal geen aselecte steekproef trekken, wat nodig is om betrouwbare resultaten te krijgen. Hoe los je dit op?

Zelf loop ik regelmatig aan tegen de discrepantie tussen theorie en praktijk. Vooral de interpretatie is vaak lastig: is een correlatie van 0,50 hoog? Wanneer mag je nog wegen en wanneer is wegen eigenlijk niet meer verantwoord? Niemand die je dit kan vertellen, en probeer het maar eens te googelen…

Tijd dus voor een introductiecursus waarin al je vragen over steekproeven, betrouwbaarheid, toetsen en interpretatie van de uitkomsten worden beantwoord. En waarin ook wordt uitgelegd waarom we ook alweer doen wat we doen. Want dat was je alweer een beetje vergeten…

Post a Comment

Your email is never published nor shared. Required fields are marked *

*
*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>